itsensä kehittäminen

Itsensä kehittäminen alkaa arjen pienistä muutoksista

Elämä saattaa tuntua ajoittain stressaavalta, vaikka yrität muuttaa suhtautumista itseesi tai elämässäsi vallitseviin olosuhteisiin. Jo pienillä muutoksilla pääset polulle, joka johtaa sinut löytämään parhaan version itsestäsi. Koskaan ei ole liian myöhäistä omaksua uusia tapoja tai näkökulmia, jotka voivat parantaa hyvinvointiasi loppuelämäsi ajaksi. Itsensä kehittäminen on ennen kaikkea pieniä tekoja ja mielen hallintaa jokapäiväisessä elämässä.

Itsensä kehittäminen on mielen ja kykyjen kehittämistä

Itsensä kehittäminen tarkoittaa kaikille hieman eri asioita. Kun puhutaan itsensä kehittämisestä yleisen hyvinvoinnin parantamiseksi, tarkoittaa se monesti kaikkea sitä sisäistä työtä, jonka teet ymmärtääksesi itseäsi ja elämääsi paremmin.

Kehon ja mielen hyvinvointi antaa voimavaroja arkeen. Itsensä kehittäminen parantaa muun muassa omien reaktioiden hallintaa, kehittää tunnetaitoja, lisää tietoisuutta ja kehittää mielen hallintaa yleisesti.

Pienet muutokset tuovat merkityksellisyyttä elämään

Et tarvitse isoa muodonmuutosta parantaaksesi elämääsi. Pelkästään ennakoivien valintojen tekeminen ja suunnitelmiesi toteuttaminen vievät sinut eteenpäin. Hyvinvoinnin tunnetta ja merkityksellisyyden löytämistä voi parantaa pienillä harjoituksilla. Ne voivat tarkoittaa pysähtymistä arjen keskellä tunnetilojen ääreen tai suunnittelemalla päivä uudella tavalla.

Kun lähdet muuttamaan tietoisesti toimintaasi tai ajattelumallejasi, on hyvä olla armollinen itselleen. Kaikkia muutoksia ei kannata toteuttaa kerralla. Tuo uusia toimintatapoja, käytäntöjä tai mindfulness-harjoituksia elämään pikkuhiljaa. Ne ruokkivat toinen toisiaan, ja huomaat askel askeleelta eteneväsi kohti kiitollisempaa ja energisempää elämää.

Kun mieli on positiivinen ja kirkas, eivät epätoivotutkaan muutokset pääse horjuttamaan mielen hyvää perustaa.

Tiedostavampi ihminen havaitsee kiitollisuuden aiheet

Jokainen päivä ansaitsee huomiosi, ja sinä ansaitset syvemmän kokemuksen jokaisesta päivästä. Eilinen on mennyt ja huominen on vasta tulossa, miksi et keskittyisi hetkeen, jossa elät juuri nyt?

Kiitollisuus on asenne, ja se asenne muuttaa elämääsi positiivisemmaksi. Yksi tapa nostaa esiin positiiviset hetket päivässä on pitää kiitollisuuspäiväkirjaa. Se auttaa arvostamaan sitä, mitä sinulla on elämässäsi. Kun tietoisesti etsit asioita, joista voit olla kiitollinen juuri nyt, nousee esiin päivittäisiä asioita, jotka usein jäävät huomiotta.

Ihmiset, jotka ovat kiitollisia, ovat yleensä tyytyväisempiä elämäänsä. He ovat myös henkisesti ja fyysisesti terveempiä.

Suunnitelmallisuudella vältät arjen kaaoksen

Hetkeen pysähtyminen ei tarkoita sitä, ettet voisi olla suunnitelmallisempi elämässäsi. Kun aikataulujen ja velvollisuuksien hallitseminen ei ole yhtä kaaosta, voit varmasti paremmin.

Tee esimerkiksi lista seuraavan päivän menoista ja tehtävistä jo edellisenä iltana. Näin tiedät, mitä edessäsi on, ja priorisoit asiat jo valmiiksi mielessäsi. Suunnitelma auttaa myös hyvien yöunien metsästyksessä. Mielesi vapautuu seuraavan päivän asioiden pyörittelyltä. Voit päästää irti ja rauhoittua uneen.

Päiväkirja opettaa enemmän itsestäsi

Päiväkirja on loistava tapa havainnoida omaa kehitystä, ajatuksia, tunnetiloja ja toimintamalleja. Kirjoitukset paljastavat tiettyjä malleja ja tapahtumia, jotka tekevät sinut onnelliseksi tai surulliseksi, rauhalliseksi tai järkyttyneeksi. Näiden tiedostaminen antaa sinulle paremman käsityksen motiiveistasi ja toiveistasi.

Lyhyesti sanottuna, päiväkirja on käytännöllinen tapa oppia lisää omasta itsestään. Kun tunnet itsesi paremmin, tiedät mitkä asiat lisäävät hyvinvointiasi, ja voit suunnitelmallisemmin pyrkiä elämään elämää, jossa nämä asiat ovat korostettuna.

Hyvinvoiva ihminen panostaa myös itseensä

Hyvinvointiin tarvitaan valintoja. Yksi tärkeimmistä valinnoista on, että et laita omia tarpeitasi aina taka-alalle. Tee asioita, jotka ovat sinulle tärkeitä. Muiden auttaminen on kunnioitettavaa ja siitä tulee itselle hyvä mieli, mutta, jos et itse voi hyvin, on vaikeampi olla muille apuna.

Jos miellät jonkin valinnoistasi itsekkääksi, pysähdy hetkeksi. Kysy itseltäsi, kannustaisitko jotakuta toista tekemään asioita, joista nyt haaveilet, ja auttaisitko häntä niissä?

Oman itsensä priorisointi tarkoittaa myös ei-sanan opettelua. Tuet hyvinvointiasi kunnioittamalla kehoa ja mieltä, ja varmistamalla kunnon palautumisen. Mikäli koet, että työtaakkasi on liian suuri, puhu esimiehellesi. Jos sait kutsun juhliin, joihin et jaksa mennä, kieltäydy ystävällisesti. Itsekkyys on ajoittain viisain mahdollinen päätös.

Hanki tukea tavoitteidesi tueksi

Mikäli et oikein tiedä, mistä itsensä kehittämisen voi aloittaa, on suositeltavaa käsitellä asiaa toisen ihmisen kanssa. Tällainen henkilö voi olla esimerkiksi ulkopuolinen valmentaja (Life Coach), mentori tai henkinen ohjaaja, sillä he omaavat tarpeeksi objektiivisen näkökulman elämääsi.

Kun saat tarvittavan tuen tavoitteiden muodostamiseksi ja niiden löytämiseksi, ovat ne saavutettavissa nopeammin. Mentori tai valmentaja on henkilö, joka auttaa sinua ymmärtämään, mitä todella haluat tehdä, ja mitä kohdallasi on arvokkainta työstää, jotta voisit mahdollisimman hyvin elämässäsi. Hän voi olla juuri se rohkaisija, jonka tarvitset matkallasi uuteen.

Seikkaile, kokeile uutta ja liiku

Itsensä kehittäminen vaatii joskus omalta mukavuusalueelta poistumista. Totuttujen rutiinien muuttaminen kasvattaa joustavuutta, mutta se myös parantaa itseluottamustasi. Muutos on monesti parasta, mitä meille voi tapahtua, vaikka se ensin tuntuu epämukavalta ja pelottavalta.

Olisiko aika varata se matka kohteeseen, josta olet haaveillut? Tai kokeile uutta luovaa harrastusta, vaikka tuntuu, että et tiedä onko se sinua varten. Vain kokeilemalla se selviää.

Mikäli tunnet, että kaipaat työelämään uutta, kartoita uramahdollisuudet nykyisen työnantajasi palveluksessa, mutta myös ulkopuoliset mahdollisuudet saattavat saada aikaan uuden innostuksen, ja olla alku sille kehityskaarelle, jota urasi kaipaa.

Liikunta on kiistatta avain hyvinvointiin. Se auttaa parantamaan sekä fyysistä että henkistä terveyttäsi. Liikkuminen vapauttaa mielialaa kohottavia endorfiineja, jotka myös parantavat hyvinvointiamme. Valitsetpa hyötyliikunnan, joogan tai kuntosalin, saa kehosi uudenlaista haastetta ja lihaskuntosi sekä mielialasi paranee.

Aina ei tarvitse rehkiä. Luonnossa kävelyn on esimerkiksi todettu rauhoittavan mieltä, ja askeleet kerääntyvät siinä samalla. Kokeile, ja vaihda liikuntamuotoa päiväsi fiiliksen mukaan.

Elä omaa elämääsi – vertailu muihin on turhaa

On tärkeää, että elät itseäsi varten, jotta voisit olla olemassa myös muita varten. Ympäröi itsesi ihmisillä, joiden seurassa tunnet itsesi hyväksytyksi sellaisena kuin olet. Yhteinen ilo ja arjen kommellusten ja haasteiden jakaminen auttaa laittamaan asiat oikeisiin mittasuhteisiin.

Elämä ei ole lopulta niin vakavaa. Onnellisuuden ja ilon hetkiä löytyy kyllä, joskus vain tarvitset toisen henkilön avaamaan niille silmäsi.

Etsi aktiivisesti asioita, joista voit olla onnellinen, ja kiinnitä huomiota siihen, miten puhut sekä mitä ajattelet. Pettymys asioiden käänteisiin on sallittua, mutta ainainen valittaminen vaikuttaa mielialaasi. Mikäli voit tehdä asialle jotain, tee. Jos taas asia on sellainen, jolle et mahda mitään, miksi antaisit sen vallata tilaa kaikilta niiltä asioilta, jotka ovat hyvin?

Voit tietoisesti vaihtaa suhtautumistasi asiaan, jolle et mahda mitään. Kiinnitä ennemmin huomio siihen, mitä voit tehdä, että voit hyvin tässä tilanteessa, vaikka tilanne tai tapahtuma on sellainen, jota et ole toivonut.

Voit hallita vain yhtä elämää, sinun omaasi. Vertailu muihin on siis turhaa. Kenelläkään muulla ei ole sitä historiaa, niitä ihmissuhteita, kokemuksia ja tapahtumia, mitä sinä olet käynyt läpi. Niistä kaikista on muodostunut oma tapasi katsoa maailmaa ja elää elämääsi. Ole ylpeä omasta taipaleestasi, ja kannusta muita heidän valitsemallaan polulla.

Itsensä kehittäminen on matka

Kukaan meistä ei ole koskaan valmis. Itsensä kehittäminen on matka, jota jokainen saa halutessaan jatkaa elämän loppuun asti. Tärkeintä on löytää rakkaus itseään kohtaan, jotta halu ymmärtää ja kehittää oma itseään voidaan priorisoida kaikessa tekemisessä.

https://www.verywellmind.com/
https://www.berkeleywellbeing.com/
https://www.betterup.com/

Jaa artikkeli:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Kiinnostaako sinua tietää lisää?